Heerlijke kipstoof met venkel, rode ui, zoete aardappel en abrikoos. Met couscous met stukjes verse sinaasappel en geroosterde amandel.

Mijn favoriet, ook bij veel van mijn gasten. Vandaag was mijn eerste ervaring bij www.thuisafgehaald.nl . Ik vond het fantastisch! Ben er nog wat hyper van. Een groot voordeel: mijn keuken is ontzettend schoon nu, want in een iets te gezellig vieze keuken ontvang je liever geen vreemden ;-) De gasten woonden op loopafstand, en kwamen met een bakje aan. Ik had voor 10 mensen gekookt, en het is allemaal op.


Nodig: (4 personen)

Een pan die in de oven kan.

Voor de stoof:

500 gram kippendijen (kun je tegenwoordig bij de AH ontbeend kopen)
2 venkelknollen in 1 cm dikke repen
2 grote of 3 kleine rode uien in grove stukken
1 grote of 2 kleine zoete aardappels in blokjes van ongeveer 1,5 bij 1,5 cm
150 gram gehalveerde gedroogde abrikozen
250 ml kippenbouillon
1 dikke eetlepel honing
2 eetlepels citroensap
paprikapoeder
kaneel
komijn (poeder)
zout en peper

Voor de couscous

Geroosterd amandelschaafsel (als je het lekker vind koop je veel ;-))
2 sinaasappels, partjes eruit gesneden (Hier zie je een tutorial)
250 gram couscous
kaneel
250 ml kippenbouillon
Flinke scheut olijfolie

Zet de oven op 180 graden.
Bestrooi de kippendijen met paprikapoeder, kaneel en komijn, wees niet zuinig, en wrijf het er goed in. Bestrooi ze ook met wat zout en peper. Bak in je pan met wat olie je kippendijen eventjes zodat ze wat kleur hebben. Doe er alle overige ingrediƫnten in van de stoof. Breng aan de kook en zet in de oven met aluminiumfolie of een deksel. Laat erin staatn voor ongeveer 45 minuten, of tot de aardappel of kip gaar is. Proef of het zout nodig heeft (meestal wel)

Voor de couscous doe je de couscous in een schaal, doe daarbij een snufje kaneel, peper en zout, en wat olijfolie. Roer dit met een vork goed door totdat alles goed verdeeld is. Maak de bouillon en gooi dit kokend heet op de couscous. Roer goed door en dek meteen af. Ik doe meestal het bouillonpoeder al bij de couscous, en weeg het water af terwijl de couscous in een bak op de weegschaal staat. Na 10 minuten roer je de couscous goed los met een vork. Proef of het meer zout of zuur nodig heeft. Strooi de sinaasappelpartjes en amandelschaafsel over de couscous.

Op tafel met de mooie schaal couscous en de heerlijk ruikende pan met kipstoof. Kijk uit, het deksel is gloeiend heet!






2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik mis de info waarbij safraan moet gebruiken.

Antje zei

Ik gebruikte eerder hier wel saffraan in. Maar ik merkte dat het zonder eigenlijk niet heel anders smaakte. Dus laat ik het nu altijd weg. De kleur was wel mooier. Maar saffraan is ook wel duur. Heb ik het nog ergens in de tekst laten staan?

Groetjes Antje