Thuisafgehaald


Koop zelf de Z! bij een AH in Amsterdam! Een afhaler heeft een treffend verslag gedaan van haar ervaringen met mij als www.thuisafgehaald.nl kok!
Klik op 'lees hier het recept' om het verhaal te lezen.


Ze staan prachtig naast elkaar in de ovenschaal: twaalf lamsschenkels verpakt in aluminiumfolie. De mergpijpjes steken er fier bovenuit. Antje Robbe (30) schuift ze voorzichtig uit de oven. Koken is haar grote hobby. En dat doet ze niet alleen voor zichzelf.  Als ze tijd en zin heeft, maakt ze extra porties die ze op Thuisafgehaald.nl zet. Buurtgenoten kunnen via de site zien wat er gekookt wordt en tegen kostprijs een maaltijd komen afhalen. Dankzij de site Thuisafgehaald sta ik alweer voor de derde keer in Antje’s typisch Amsterdamse keuken, midden in de Baarsjes. Niet groot of met strak design, maar gezellig en praktisch. Rechts een gasfornuis, links een houten werkplank met potten en rommeltjes. En een spaarvarken. ‘Eén afhaler geeft altijd een euro extra’, vertelt Antje. ‘Die gaat in de spaarpot voor een nieuw fornuis.’ Niet dat ze denkt dat het ooit voldoende zal zijn, maar het idee is leuk. Op de maaltijden maakt ze dus geen winst. Vooraf maakt ze in een excelsheet een berekening, daar berekent ze de kostprijs op. Mocht er toch wat overblijven, dan gaat ook dat in het spaarvarken.
‘Je had twee porties besteld, toch?’,  vraagt ze terwijl ze mijn tupperware bakjes aanneemt. ‘Ze lekken niet, want onder het folie zit nog een braadzak.’ De pakketjes met de lamsschenkel met witte wijn en venkel geuren heerlijk. Twee warme foccacia’s wikkelt ze in aluminiumfolie. Verser dan vers. Ze had om half zes nog gesmst of ik een kwartiertje later kon komen dan de afgesproken zes uur – dan was het brood zeker gaar. Antje wijst naar een bord vol bruschetta’s, toastjes met fijn gesneden tomaat, knoflook en basilicum. ‘Neem er maar hoor, heb ik ook gemaakt als snack voor de afhalers.’
Mijn tweede plastic bak schept Antje vol met geroosterde auberginesalade. Naar een recept van Nigella Lawson. ‘Past heel goed bij lam'. Ze weegt de hoeveelheid zorgvuldig af zodat er genoeg overblijft voor de volgende afhalers. En voor haarzelf en haar man natuurlijk. ‘Creme fraiche is er lekker bij. Zal ik een paar scheppen voor je in een zakje doen? Dan kun je het thuis door de salade mengen.’
De bel gaat. ‘O, wil de deur even opendoen? Daar is de knop’. De volgende afhaler komt de steile trap op. ‘Hallo, ik ben ook afhaler’,  zeg ik er maar even bij als de man mij een hand geeft. Samen staan we in de kleine hal en half in de deuropening van de keuken, een beetje te smaltalken over dit geweldige concept. Waarom zou je zelf in de keuken gaan staan als je tegen kostprijs zoveel heerlijks te krijgen is, concluderen we. En we wisselen ervaringen uit. ‘Ben je al bij JP geweest? Een thuiskok hier om de hoek, hij is ook heel actief op de site. Echt een aanrader. Hij is kok geweest.’
In woonkamer gaat een telefoon. Man Jos heeft opgenomen en geeft de mobiel aan Antje. ‘Nee hoor, het geeft niet als je later komt’, hoor ik Antje zeggen. ‘Gebeurt wel vaker, daarom maak ik geen recepten die verpieteren als ze te lang opstaan. Tot straks.’

Drie dagen per week is Antje juf op een basisschool in de buurt. En daarnaast dus hobbykok. In haar studententijd kookte ze voor het hele dispuut. Zo’n drie maanden geleden zette ze haar eerste maaltijd online. Volgens de teller op de site heeft ze inmiddels al 177 porties gedeeld.  Als afhaler is elk nieuw adres waar je eten op gaat halen weer spannend. Waar kom je terecht? Wie is de kok? En vooral: hoe is zijn kookkkunst?  Maar wildvreemden over je keukenvloer krijgen, is nog veel spannender. Toch heeft Antje daar geen moeite mee. ‘Ik hou van gezelligheid.’ Inmiddels heeft ze veel vaste klanten uit de buurt. ‘Veel stelletjes die tot laat werken, of single mannen. Soms moeders of vaders met een klein kind.  Maar ook de kroegbaas van het café om de hoek is vaste afhaler. En een wat oudere man. ‘Hij komt altijd – heel schattig – met een ouderwetse emaille pan in plaats van plastic bakjes.’ Eén afhaler was nogal brutaal. ‘Hij liep direct de woonkamer in en probeerde mijn vriendin die toevallig op bezoek was, te versieren. Dat ging wat te snel.

Geen opmerkingen: