Zuurdesembrood en verse kaas


Lekker zondagje experimenteren. Zelf kaas, brood en yoghurt gemaakt. Hier korte uitleg van de recepten, met links naar meer info!



Het brood was deels bloem, deels boekweit. Met zuurdesem uit een potje. Ik moest wel gist toevoegen, dus 'echt' was het niet. Maar wel heel erg lekker :-)

Kaas maken is leuk, en heel makkelijk. Ik maakte het met goedkope halfvolle melk, karnemelk en wat stremsel (van de toko). Het kan ook zonder stremsel, maar met heb je wel een beter resultaat. Dit is het recept wat ik gebruikte. Ik heb alleen half melk half karnemelk gedaan. Ik heb het nu een paar keer gemaakt. Altijd lekker, maar het gaat nooit hetzelfde :-)  Het zit tussen ricotta en hüttenkäse in alleen romiger. Hier heb ik wat zout en bieslook aan toegevoegd. De rest heb ik geperst en ligt nu in een zoutbadje. Ook heb ik een kaasje gemaakt met als zuursel tamarinde i.p.v. karnemelk. Ziet er niet uit qua kleur, maar ben benieuwd hoe het smaakt!

Zelfgemaakte yoghurt is zo belachelijk makkelijk! Melk verwarmen tot het net niet kookt, af laten koelen tot net boven lichaamstemperatuur, schep levende yoghurt erbij, deksel erop, in handdoek pakken, naast de kachel zetten, nachtje slapen en dan in de koelkast zetten. Wel een week houdbaar. Heerlijk!

Geen opmerkingen: