Ananas tarte tatin

De eerste tarte tatin die me is gelukt! De caramel verbrandt altijd bij mij, in het recept lees je hoe ik dat voorkomen heb. Deze caramel was echt záálig, en deed me denken aan de fudge die ik in schotland heb geproefd. En oja, ananas is heel lekker, maar ik vond dit hele gerecht erg zoet in z'n geheel. Volgende keer gebruik ik fris zure appels
Koop een verse ananas, roomboter, creme fraiche en roomboterbladerdeeg. Leg het bladerdeeg uit de vriezer. Zit een pannetje op met een klont boter en 100 gr suiker (4 personen). Laat dit lichtbruin worden in een paar minuten. Roer niet, maar schud de pan. Haal de pan van het vuur en roer met een vuurbestendig roerding en zo'n 100 ml creme fraiche doorheen. Roer tot je een mooi caramel/fudge achtig sausje krijgt. Dit ruikt echt heerlijk! Zet 4 lage schaaltjes klaar, iets groter in doorsnee dan een plak ananas. Verdeel de caramel over de schaaltjes. Snijdt 4 plakken van de ananas, haal de schil eraf, en de kern eruit (4 keer steken met een appelboor) En leg die in de caramel. Ik heb de boel zo een uur laten staan terwijl we ons diner aten. Toen m'n gasten aan het afwassen waren zette ik de oven aan op 200 graden. De bakjes dek je elk af met een plakje bladerdeeg, stop de randen goed in. prik veel gaatjes met een vork in de bovenkant. Zet ze voor 20 minuten in de oven of tot ze mooi bruin zijn. Haal ze dan uit de oven en keer ze gelijk om op een bordje. Doe hier ovenhandschoenen bij aan, want die caramel kan je echt lelijk verbranden. Je keert ze makkelijk om door je bord op het bakje te zetten en het geheel goed vast te pakken en snel om te draaien, en rustig weer neer te zetten.

Ik heb de tarte tatin geserveerd met creme fraiche opgeklopt met eenbeetje voorjaarshoning. Je kan ook denken aan gember of kaneel. Suiker hoeft er echt niet doorheen. Al is een bolletje roomijs natuurlijk héérlijk hierbij :)

Geen opmerkingen: